söndag 25 februari 2024

London 21-25 februari 2024

Onsdag 21 februari
Parkerade Vesslan i garage på bekvämt gångavstånd till Terminal 5 på Arlanda.
Flyget gick bra och anlände till Heathrow i utsatt tid, nämligen 9.20 lokal tid. Vi tog tåget till Tottenham Court Road med Elisabeth Line, väldigt smidigt och bara ca 5 minuters gångväg till hotellet.
Vi lämnade  väskorna i receptionen, tog en snabbfika-cappuccino, apricot cake och begav oss sedan ut på stan.
Vi strosade ned till Piccadilly Circus och 'rekade' lite så vi skulle hitta var teatern ligger där vi ska se Phantom of the Opera på fredag.
Vi fortsatte förbi Trafalgar Square och nu var klockan över 12 'and time for beer' så vi stegade in på braiga The Harp för att, kanske inte släcka törsten, men iallafall fukta strupen, då vi lite genant beställde varsin halfpint av den ögonbrynslyftande bartendern.
Nåväl vi beställde varsin cask, Stefan Fuller's London Pride och Lotta Sussex Best Bitter från Harveys. Det blev en skön stund i pubens varma och mysiga atmosfär då vi var lite frusna av det regniga och blåsiga vädret.
Då vi var hungriga gick vi till en pub som vi passerade tidigare, St James Tavern på 45 Great Windmill St och som ståtande med Londons bästa Fish and Chips. Sagt och gjort stegade vi in på puben, hittade ett ledigt bord och beställde varsin Fish and Chips och en pint cask Sharps Doom Bar. Stämningen på puben var härligt stimmig så vi satt å njöt av stunden. Maten kom in med allt som hör till, pommes, ärtpuré och den största fisken! den var 'gigantikull". Ölen var god likaså maten och stämningen men det var omöjligt att äta upp allt. Tillbaka på hotellet checkade vi in och kollade på en film innan vi uppfräschade om än lite yrvakna satte oss i hotellbaren och tog varsin drink.
Old Fashion till Stefan och en Drajja till Lotta. Whiskeydrinken var bra. Kvaliteten på en Drajja säger mycket om baren som helhet. I denna Drajja hade de en Gin som var lite för stark tyckte vi.
Vi var lite hungriga så vi bestämde oss för att besöka The Milk Beach, en restaurang som ligger typ 1 minuts gångväg från hotellet och som har en meny baserad på Australiensk mat. Vi beställde varsin helstekt Seabream serverad med en smörgås och jättegoda lite heta små smala typ bönor.
Medans vi väntade på maten drack vi ett glas Australiensiskt bubbel på druvan Glera.
Till fisken drack vi 2021 Vasse Felix Chardonnay från Margret River i Australien. Maten var underbart god och vinet matchade rätten med sin syra och lite feta karaktär och toner av vanilj från faten. Nöjda gick vi en runda i området för att styra stegen till hotellet och sängen.

Torsdag 22 februari
Vi startade morgonen i hotellets bar med frukost bestående av cappuccino och croissant. Pigga å fräscha promenerade vi i regnet mot Buckingham Palace via Piccadilly Circus och Green Park där Lotta fotade påskliljor.
Vi strosade förbi kungens hem och vidare genom St James's Park mot Big Ben.
Efter att vi tråcklat oss förbi alla människor som ville plåta Klockan gick vi vidare över Westminster Bridge mot London Eye på andra sidan Themsen. Vi passerade jättekön till London Eye och gick över Waterloo Bridge med riktning mot puben Ye Olde Mitre.
Puben ligger gömd i en väldigt trång gränd och atmosfären för oss tillbaka minst 100 år.
Vi beställde varsin pint, Stefan Plum Porter från Titanic Brewery och Lotta Exmoor Gold, båda cask förstås. Godaste ölen ever! Puben besöks av allehanda stammisar, turister och ölintresserade i en skön blandning.
Vi satt ned och åt vår beställda Scotch Eggs och sippade på ölen medans det kom å gick människor hela tiden. Vi kom i samspråk med två killar som båda var på varsin ölrunda. Vi pratade olika pubar i London. Kul!
Nu styrde vi stegen hem mot Soho. Vi stannade till vid The Coach and Horses på Greek Street alldeles i närheten till vårt hotell, en av de pubar som tipsades av ölkillarna.
Vi beställde varsin cask, Hophead från Dark Star Brewing och So.LA från Dark Revolution. Båda var rejält humlade med påtaglig beska vilket nuförtiden inte tilltalar oss.
Vi lämnade dem i stort sett orörda till förmån för en pint Guiness vilken smakade mycket bra. När Guinessen var slut gick vi till hotellet för att vila och fräscha till oss inför kvällens restaurangbesök.
Vi hade bokat bord på fin restaurang redan innan avresan men ångrade oss, avbokade och bokade istället bord på en liten italiensk restaurang, Doppo som låg på Dean Street, typ 50 meter från hotellet, vilket blev en succé!
Vi blev visade till vårt bord en trappa upp, väldigt mysigt, lite trångt, vid fönster ut mot gatan där det vimlade av folk som satt eller stod med en öl i handen utanför pubarna.
Vi bestämde oss snabbt för Bistecca Doppo, Pink firs potatoes, rocket & parmesan. Fantastiskt gott!
Till det drack vi en av våra favoritproducenter, Tua Rita och vinet Giusto di Notri 2020. Mums! Allting var fantastiskt, sommelieren jättebra!
Nöjda gick vi tillbaka till hotellet där vi inmundigade vår "efterrätt", i baren, en Old Fashioned.
En helt underbar dag!

Fredag 23 februari
Frukost idag på Caffè Nero ett stenkast bort från hotellet på samma gata.
För Stefan en stor capuccino och croissant. Te och croissant för Lotta.
Idag tänkte vi oss en promenad till Camden Market typ 45 minuters promenad från hotellet. Via Soho Square, mysiga Charlotte Street och fashionabla området utmed Regent Park nådde vi turisttäta Camden Town i ett härligt soligt väder.
Camden Market, en jättestor marknad i flera byggnader i olika plan med massor av krimskrams och snabbmat mest asiatiskt. Vi hovrade runt och kände att 'junkfood', även om det kan vara jättegott, inte passade just då.
Istället tog vi en varsin Cappuccino och morotskaka i solen på ett schysst café utmed kanalen. Därefter gick vi åter i riktning mot Mimis Hotell.
Då vi var hungriga spanade vi efter pubar som serverade klassiska engelska pubrätter. Döm om vår glädje när vi hittade Marquis Of Granby alldeles i början på Charlotte Street, som serverade bl.a. Sausage with mash potatoes, caramelized onion and gravy, vilket vi valde direkt 😊
Lotta tog sin senaste favoritöl, nämligen Guiness. Stefan tog en cask, Tribute Cornish Pale Ale från St Austell Brewery. Gissa om maten och ölen satt som en smäck. Detta är äkta publondon för oss.
Efter en skön stund i pubstämning gick vi den korta biten hem till hotellet, där vi satt oss i hotellets bar, tog varsin Drajja (med London Dry Gin) och bloggade dagarna som hittills varit.
Efter en stunds vila och tillfräschning gick vi genom folkvimlet mot His Majestys Theater och Phantom of the Opera. Vi var lite tidiga och gick in på en restaurang, Farzi Café, som låg snett emot teatern, satte oss i baren och beställde varsitt glas champagne, Piper-Heidsieck Rosé Sauvage till Charlotte och Piper-Heidsieck Cuvée Brut till Stefan, som kändes lätta att sippa på tills det var dags att gå till teatern.
Föreställningen, som hade premiär redan på mitten på 1980-talet, var helt fantastisk! Sceneriet, kostymerna och sångrösterna... enastående!
Fyllda av intryck kryssade vi bland alla människor tillbaka till hotellet. Innan vi gick till vårt rum kände vi att vi måste smälta alla intryck så vi satte oss i baren, tog en Old Fashioned och lite peppriga cashewnötter och småpratade om dagen som varit.
Nöjda!

Lördag 24 februari
Sedvanlig frukost på Caffé Nero med cappuccino, te, croissant och en Lemon Curd Muffin...mums!
Idag tänkte vi ta oss till Notting Hill, typ 1,5 timmes promenad och det i solsken😀
En kort bit till Oxford Street med alla fashion boutiques, sen fram till Hyde Park med alla joggare, strosare, hundpromenerare,  ryttare, som vi följer hela vägen fram till Notting Hill.
Vi går till berömda The Notting Hill Bookshop där vi tar en varsin kopp cappuccino och en klassisk Bagel med rökt lax och pocherat ägg på ett café mittemot. Mätta och väldigt nöjda vek vi in på Portobello Street och förvånades över mängden människor som trängdes på denna rätt långa gata.
Som vanligt när det är typ marknad så var det mycket krimskrams men på ett trevligt sätt och maten som serverades på Portobello Market är både frestande och god. Ett helt perfekt utflyktsmål en solig lördag!
Typ 1,5  timmes promenad tillbaka genom Hyde Park å Oxford Street styrde vi stegen mot en pub vi såg på ditvägen, The Georges på D'Arblay Street, där vi vilade våra, vid det här laget, rätt trötta ben och släckte törsten med casks, en Skeppard Neame Cobnut en brown ale och en Spitfire från samma bryggeri. Mysigt och välbehövligt på en bra pub, vilket det finns överallt i London.
Ungefär 5 minuter hem, sen varsin Drajja och PepparCashew och blogg. Återigen - Vilken härlig dag!🌞
Efter några avkopplande timmar med bloggande var det time för en stunds 'chuteye' innan kvällens äventyr som bestod av ett återbesök hos italienska restaurangen Doppo alldeles runt hörnet på Dean Street.
Vi steg in i den lilla mysiga restaurangen och blev hjärtligt mottagna igenkännande och fick ett trvligt bord nere i matsalen. Lotta tog Tagliatelle with Shropshire cinghuiale (vildsvin) och Stefan åt Saffron risotto with braised beef cheek.
Till detta drack vi på sommelierens inrådan en helt magnifik 2012 Uccelliera Brunello di Montalcino. En helt okänd producent för oss. Stämningen i restaurangen var mysig och vi kände oss glada och mycket nöjda med dessa härliga dagar i London så dagen till ära beställde vi en Tiramisu att dela och 2 cl Grappa.
Ett värdigt slut på en fin middag och härlig resa. Kvällen var fortfarande ung men vi ska resa imorron så det blev sängen.

Söndag 25 februari
Sov lite längre idag innan sedvanlig frukost på Caffé Nero. Packade, checkade ut och gick de ca 5 minuterna till Tottenham Court Road för vidare resa till Heathrow Terminal 2. Resan med tåget betalade vi i grinden på TCR med våra bankkort...så smidigt!
Framme på terminalen gick vi till lounchen och åt lite. Softade fram till avgång. I Stockholm typ 17:30.

Resan har varit såå avkopplande med trevliga pubar, god öl, trevliga restauranger med bra mat och vin. Våra långa dagliga promenader har inte bara gett oss bra motion utan även också liiite mer insyn i London. Det finns såklart så mycket mer att uppleva, men det blir nästa gång...